Utvärderingar av elever

“Att bli vinnare av juridik- SM 2014 var inget jag vågade drömma om jag  när vi skrev det teoretiska provet den där tidiga morgonen i februari. Jag såg det mest som en övning för att se hur långt jag och mitt lag kunde gå i ett ämne som jag själv brinner för och tycker är mycket intressant. Med hjälp av tidigare kunskaper, förberedelser i form av att studera djupare inom de olika rättsämnena samt en positiv anda inom laget gjorde att vi effektivt skrev provet på tre timmar utan några större svårigheter.

När det fick reda på att vi gått vidare till Le Grande Final insåg vi att  med samma positiva inställning och tack vare de kunskaper vi fått av vår oerhört duktiga lärare Eva Lundberg kunde vi göra ett fantastiskt bra jobb tillsammans. Jag insåg även hur mycket arbete vi behövde lägga ner inför finalen, och det var minst sagt mycket jobb. Vi har suttit varje dag efter skolan och arbetat. Vi har tagit fram bevismaterial, studerat tidigare rättsfall, gått på huvudförhandlingar, ringt olika företag, författat en stämningsansökan och plädering samt skrivit frågor till svarande och kärande part. Vi har forskat om vattenskador och membranflensar och jag vet inte allt för att få hela fallet att helt enkelt gå ihop och få det att låta trovärdigt.

Med allt det arbete vi lagt ner kändes det kul att äntligen få visa upp det i huvudförhandlingen. Vi var alla nervösa, mycket för vad ordföranden skulle säga, men även vad svarande parten skulle komma med. Trots det tog vi oss igenom huvudförhandlingen riktigt bra och vi var alla mycket nöjda med vår insats. Att vi sedan vann är en obeskrivlig känsla och denna upplevelse är något jag aldrig glömmer. Allt det arbete vi lade ner var verkligen värt det! Det är ett fantastiskt kul minne att ha – när jag för första gången fick använda mina kunskaper inom juridiken i verkligheten.”

– Karin Malmsköld, fd. elev vid Danderyds gymnasium

 

“Juridik-SM har varit en tuff men otroligt lärorik och spännande resa. Vi var alla nervösa redan inför det teoretiska provet med tanke på att det var så stort och omfattande, men det kändes faktiskt oväntat bra när vi väl genomförde det. Vårt lag samarbetade otroligt bra och tillsammans lyckades vi få till ett slutresultat som vi var nöjda med. Trots att provet kändes bra så blev vi chockade när vår lärare ropade upp skolans vinnare i aulan och vi började genast tagga till och fokusera på rättegångsspelet. Allt jobb vi lagt ner på att förbereda rättegången och alla de timmar vi arbetat med fallet har varit ännu roligare än jag förväntat mig. Jag vet att jag inte är ensam i gruppen om att ha gått och grubblat över och till och med ett flertal nätter drömt om rättsfallet vi arbetade med. Under rättegången var vi nervösa, men extremt laddade. Vi ville verkligen vinna efter allt jobb vi lagt ner och vi kände att vi gjort vårt absolut bästa med fallet. Sammanfattningsvis var rättegången pirrig och spännande. Det var en häftig upplevelse som triggat mitt intresse för juridik ytterligare. Det kändes som att dessa år av juridikstudier sattes på prov och att vinsten i Juridik-SM bekräftade att vi gjort ett bra jobb, inte bara under tävlingsperioder utan inom juridiken under hela gymnasietiden. Att vi vunnit Juridik-SM känns fantastiskt! Det är en sådan häftig känsla och glädjen är enorm. Jag känner mig stolt över mitt lag som består av ytterligare fyra elever samt en fenomenal lärare som guidat oss både genom tävlingen, men också under alla dessa tre år på bästa möjliga sätt. Lagandan har varit på topp från början till slut och tillsammans med våra juridiska kunskaper så tror jag att det är tack vare den som vi kammade hem segern. Den här erfarenheten kommer jag ha med mig hela livet. Jag har lärt mig otroligt mycket och tack vare vårt lysande lag och utmärkta handledare är detta ett minne jag aldrig kommer att glömma. Nu ser jag med ännu mer glädje fram emot studier inom juridikens ramar i framtiden!”

– Jessika Svensson, fd. elev vid Danderyds gymnasium

 

“Inför det teoretiska provet valde vår grupp att dela upp områdena utifrån vad vi själva kände oss mest säkra på. Därmed fick vi två områden var att jobba med under en period fram tills det skriftliga provet. Det funkade bra och vi samarbetade mycket bra tillsammans! Det tror jag var en väldigt viktig del i det hela, att samarbeta och hjälpas åt. Under det skriftliga provet försökte vi också hjälpas åt och hålla en god stämning i rummet så att inte energin försvann!

Inför rättegången jobbade vi hårt i tre veckor vilket var väldigt roligt men samtidigt tidskrävande! Vi försökte vara så kreativa som möjligt och samtidigt kunna behålla juridiken i allt. På själva rättegångsdagen hade vi klätt ut oss och alla var lite små nervösa. Hela rättegången var otroligt spännande och kändes så verklig just för att man hade arbetat med fallet så länge. Erfarenhetsmässigt känner jag att det här gav mycket lärdom, jag har fått lära mig så mycket mer inom juridiken – både teoretiskt och praktiskt.

Det här har varit något av det roligaste jag har gjort och även fast det har varit tidskrävande och klurigt så har jag lärt mig så otroligt mycket utifrån det här och haft väldigt kul under hela tiden.”

– Amelia Lindqvist, fd. elev vid Danderyds gymnasium

 

“Teoriprovet var väl utformat och tog upp relevanta frågor inom många områden. Tiden räckte till och eftersom att vi hade delat upp områdena mellan lagmedlemmarna innan blev det mer effektivt och roligt eftersom att alla fick delta och fokusera på sitt område/sin fråga.

Rättegångsfallet var påhittigt och hade en stor bredd vilket gjorde att man kunde hitta många olika lösningar. Det gav oss erfarenheten att tänka “outside the box” och hitta lösningar som man inte tänker på i första taget. Själva rättegångsspelet var förstås väldigt nervöst och de gav oss stora stora erfarenheter i att kunna arbeta under press och kunna uttrycka sig på ett förståeligt och sakligt grundat sätt trots nervositeten.

Och självklart kommer vi numera aldrig glömma hur en huvudförhandling går till!” 

– Camilla Rosén, fd. elev vid Danderyds gymnasium